2024
Advent
O Magnum Mysterium
In december brengt Kamerkoor Tiraña Groningen, onder leiding van Tymen Jan Bronda, een uniek concertprogramma met prachtige, minder bekende a capella werken rondom advent en kerst. Het verhaal van de ster, de wijzen, en het mysterie van kerst wordt door de eeuwen heen bezongen in indrukwekkende composities die tijdens dit concert tot leven komen.
Een muzikale reis door de tijd
Het programma opent met middeleeuwse werken van Tomás Luis de Victoria, zoals Ave Maris Stella en het beroemde O Magnum Mysterium, beide doordrenkt met de Mariadevotie van die tijd.
Jan Pieterszoon Sweelinck, een invloedrijke Nederlandse componist, wordt geëerd met zijn feestelijke Hodie Christus natus est.
Vanuit de 20e eeuw horen we Francis Poulenc met het complexe en verrassende Videntes Stellam en andere werken zoals O Magnum Mysterium en Hodie Christus Natus Est, waarin Poulencs unieke stijl schittert.
Italiaanse grootmeester Orlando di Lasso voegt een engelachtig element toe met zijn Videntes Stellam, waarin opvallende klankkleuren worden gecreëerd door de verdeling van de stemmen.
Heinrich Schütz biedt een beschouwende blik op het kerstverhaal met Meine Seele erhebt den Herren, uitgevoerd in een gewaagd spel tussen twee kleinkoren.
Leo Hassler zorgt met werken als Verbum Factum Est en Halleluja voor rijke, zesstemmige koorklanken.
Tot slot klinkt het moderne Sure on this shining night van de Deens-Amerikaanse componist
Morten Lauridsen, een ontroerend eigentijds werk dat perfect in dit programma past.
Orgelintermezzi
Organist Peter van der Zwaag verzorgt muzikale intermezzi op de prachtige orgels van de Lutherse Kerk in Groningen en de Petrus en Pauluskerk in Loppersum.
Za 14 december 2024 20.00 uur Lutherse kerk Groningen
Zo 15 december 2024 15.00 uur Petrus en Pauluskerk Loppersum
>>>> GRONINGEN LUTHERSE KERK
>>>> LOPPERSUM PETRUS EN PAULUSKERK
Ook verkoop aan de deur (pinnen mogelijk)
—————————————————————————-
Requiem
We blikken terug op twee mooie concerten in Smilde en Groningen. Fijn dat we voor zoveel publiek mochten zingen en spelen. Bijzonder ook om dit Requiem programma te brengen voorafgaand (3 mei) en aansluitend (4 mei) op de Nationale Dodenherdenking. Met dank aan Tymen Jan Bronda, Robert Koolstra, Clarisse Planchais en Jaap de Kok voor hun fantastische muzikale bijdrage.
In de periode dat we stil stonden bij hen die vielen tijdens de Tweede Wereldoorlog en alle conflicten sindsdien zong Kamerkoor Tiraña het tijdloze Requiem van Fauré.
Een indrukwekkend werk van rouw en troost. Gebaseerd op de traditie van de Gregoriaanse dodenmis, legt Fauré nieuwe accenten en maakt andere keuzes. Een geliefd werk, gekenmerkt door melodieën die naadloos aansluiten bij de tekst. De zeven delen van de mis vormen denkbeeldig een grote rondboog met het Pie Jesu voor sopraan-solo als sluitsteen, geflankeerd door enerzijds het Sanctus en anderzijds het Agnus Dei, allebei delen voor koor, met een serene troostende uitstraling. Daarvoor en daarna brengt de bariton-solo in het Offertorium en Libera me ons een duidelijke herinnering aan het laatste oordeel. Ook de hoekdelen houden elkaar in evenwicht, maar dan vooral door hun tegengesteldheid. Het donkere en plechtige Introit en Kyrie vindt een volmaakte tegenhanger in de helderheid van het In Paradisum. Met een getroost gemoed ervaren we de wereld van Fauré. Met solisten en het orgel als begeleiding een nieuwe beleving van dit beroemde werk.
Naast dit hoofdwerk bracht Tiraña oudere stukken gebaseerd op de hymne In Gottes Nahmen fahren wir van Heinrich Isaac, Heinrich Finck en Thomas Stolzer. Met Selig sind die Toten van Heinrich Schütz en Der Gerechte kommt um van Johann Sebastian Bach dragen ook deze grote componisten bij aan een avond bezinning, troost en hoop.
Programmaboekje
Uitvoerenden
Kamerkoor Tiraña Groningen
o.l.v. Tymen Jan Bronda
m.m.v.
Robert Koolstra – Orgel
Clarisse Planchais – Sopraan
Jaap de Kok – Bariton
Voor een overzicht van eerdere jaren : zie pagina repertoire